Dan Turèll – Digte, digtsamlinger og bøger
I denne artikel
Bibliografi (digtsamlinger og bøger)
Herunder finder du størstedelen af Dan Turèlls bibliografi. Titlen på værket er efterfulgt af udgivelsesdatoen (i parentes). Underpunkter indikerer indholdet af det pågældende værk.
- Udvalgte digte I – 1969-1974 (2003)
- Udvalgte digte II – 1973-1994 (2004)
- Onkel Danny's dadaistiske disc-jockey djellaba jazzjungle joysticks (1973)
- Onkel Danny's drivende dansende dirrende dinglende daskende dryppende danske dåse-digte (1974)
- Onkel Danny's deliristiske jukebox jitterbug (1974)
- Drive-in digte (1976)
- Nytår i Rom (1976)
- Onkel Danny fortæller (1976)
- 3-D digte (1977)
- Storby-Blues (1977)
- Onkel Danny's små sorte sitrende skinnende svirrende swingende saxsoli sæbeboble-sange (1978)
- Onkel Danny's rullende rallende regnvejrs ragtime rhapsodi (1979)
- Alhambra blues (1983)
- Kom forbi (1984)
- Forklædt til genkendelighed (1989)
- As Time Goes By… Klip fra den fortsatte scrap-bog (1989)
- Onkel Danny fortæller – det hele (2006)
- Onkel Danny fortæller (1976)
- Onkel Danny fortæller videre (1978)
- Onkel Danny fortæller i timevis (1979)
- Onkel Danny fortæller på talløse opfordringer (1982)
- Mord-serien 1-2-3 (2006)
- Mord-serien 4-5-6 (2006)
- Mord-serien 7-8-9 (2006)
- Mord-serien 10-11-12 (2006)
- Himalaya Hilton – Gud & Gokke – Tja-a cha-cha (1989)
- Himalaya Hilton (1991)
- Gud & Gokke (1992)
- Tja-a Cha-Cha (1993)
- Karma Cowboy (1974)
- Vangede billeder (1975)
- Dan Turèll i byen – greatest hits (1997) – Indeholder 75 udvalgte digte
- Dét døgn, da (1992)
- Charlie Parker i Istedgade (2006)
- Storby-Trilogien (2006)
- All time greatest hits (2000) – Indeholder udvalgte digte fra årene 1969-1993
- Onkel Danny (2010)
Dan Turèlls forfatterprofil
Dan Turèll – eller Onkel Danny som han også blev kaldt – blev født den 19. marts 1946 og døde den 15. oktober 1993 og var en dansk digter, forfatter og musiker.
Barndom
Han bliver født på Frederiksberg Hospital og bor i Nyboder til han er 5 år gammel. Herefter flytter han med sine forældre og fem yngre søskende til Ivigtut, Grønland, hvor de bor i 2 år. Da de vender tilbage til Danmark, starter Dan Turèll på Dyssegårdsskolen. Som 9 årig flytter familien til Vangede og Dan Turèll skifter skole til Bakkegårdsskolen.
Hans far, Helmuth Turèll-Jensen, var elektriker og af fransk afstamning. Hans mor, Inge Turèll-Jensen, var af tysk afstamning og beslægtet med guldalderdigteren Frederik Paludan-Müller og forfatteren Søren Kierkegaard.
Voksenliv
I 1963 – da Dan Turèll er 17 år gammel – skifter han til Munkegårdsskolen, hvor han møder sin kommende hustru, Kirsten Brand. I 1964 tager han sin realeksamen og flytter hjemmefra. Hans nye hjem er på Ordrupvej 112 i Gentofte. I 1965 flytter han sammen med Kirsten Brand på Bagsværdvej 65 i Lyngby. I 1966 flytter han igen – denne gang tilbage til Vangede; på Vangede Bygade 82. Det er også her han får sin kunsteriske debut med digtsamlingen “Vibrationer”, som han dog senere vælger at slette af sit forfatterskab.
I 1967 får han sine første oplevelser med stofferne LSD og mescalin og året efter rejser han rundt i Frankrig og Polen. I 1969 flytter han til Forhåbningsholms Allé 18 på Frederiksberg. I 1970 får han for første gang midler tildelt fra Statens Kunstfond og digtsamlingen “Områder af skiftende tæthed og tomhed” udgives af forlaget Rhodos.
I 1971-72 rejser han en del i bl.a. Algeriet, Tunesien, Østtyskland, Albanien (1971) og Holland, Frankrig, Tyskland (1972). I 1973 bliver han skilt fra Kirsten Brand. Året efter rejser han til Malta og udgiver desuden digtsamlingen “Karma Cowboy”, som tydeligt bærer præg af hans nyfundne religion; buddhismen.
Gennembruddet
I 1975 får Dan Turèll sit store gennembrud med erindringsromanen Vangede billeder, der beskriver hans barndom og ungdom. Samme år flytter han til Istedgade 25 på Vesterbro.
Årene 1976-79 er meget produktive år, hvor han udgiver værkerne: Drive-in-digte, 3-D digte, Storby-blues, Onkel Danny bøgerne, Alverdens vampyrer og desuden også modtager Victor B. Andersens hæderslegat samt får Café Dan Turèll i Store Regnegade opkaldt efter sig. Det er også i denne periode, at den første bog skrives om Dan Turèll; “Dan Turèll – Samtale og introduktion” af René Højris. I 1979 får han desuden en datter, Lotus Turèll, sammen med kæresten Chili Turèll (der senere bliver hans kone).
Tiden efter
I årene 1980-1993 modtager han følgende priser og legater: Statens Kunstfonds rejselegat, Ikea-prisen, Politikens Nuser som årets radise, De gyldne Håndjern, Johanns Ewalds Legat og Den danske Kriminalakademis diplom. Herudover udgiver han den berømte Mord-serie, der består af 12 kriminalromaner, som kan læses uafhængigt af hinanden. Alt i alt nåede han at udgive omkring 100 digtsamlinger, noveller, romaner samt flere film, CD'er og lydbøger. Han bliver desuden gift med Chili Turèll (født Inge Margrethe Svendsen, 13. november 1947).
I 1993 dør Dan Turèll af en kræftsygdom og begraves på Assistens Kirkegård på Nørrebro i København.
I 1996 skriver Peder Bundgaard bogen Superdan om Dan Turèll. I 2006 navngives en del af Halmtorvet “Onkel Dannys plads” efter Dan Turèll og i 2007 opkaldes en plads i Vangede ligeledes “Dan Turèlls Plads” efter ham.
Karakteristika
Nogle af Dan Turèlls karakteristika var:
- At han elskede at slentre i Københavns gader
- Hans idoler som inkluderede Lou Reed og T. S. Eliot
- Han bar altid sort neglelak og var meget ofte klædt i sort
- At han den 15. oktober 1969 besluttede sig for at bliver forfatter – en dag han kaldte “Poetry day”. Han døde præcis 24 år senere; den 15. oktober 1993
Yderligere information kan findes i Turèll Samlingen på Vangede Bibliotek, ligesom der findes adskillige filmklip på Youtube af Dan Turèll.
4 udvalgte digte af Dan Turèll
At være beat
”At være beat er at stå på et gadehjørne
og være sindssygt høj” – GREGORY CORSO
At være beat er at stå på et gadehjørne og være sindssygt høj
At være beat er at sidde i et automatvaske på Gl. Kongevej og pludselig høre
Gregory Corsos stemme komme ud
af tørretumbleren
At være beat er at løbe til en boghandler for at stjæle en blok og en
speedmarker for at kunne skrive denne tilstand
At være beat er at fyre piben og sætte sig på skraldespandene i baggården mens
vinden blæser gennem bladene
At være beat er at stå foran automatvaskeriet med psychedeliske øjne og sé
bilansigter køre forbi
At være beat er at følge med tøjet ind i tørretumblerens og drycleanerens cyklusser
At være beat er at sidde på Spies' kundebænk og recorde og skulle til Algier i
morgen men uden Spies
At være beat er at acceptere hvad der er at acceptere og opleve hvad der er at opleve
At være beat er at regne med at éns fingre nok er éns eneste fingre
At være beat er at være klar til at springe hélt ud når som helst og aldrig gøre det før
At være beat er hvad som helst og selvfølgelig ingenting
At være beat er uden betydning hvis man enten er det eller ikke er det
At være beat er en af titusind muligheder i sproget
At være beat er at tone ud over gader og hustage via sin egen svimlende hånd
At være beat er en spontan tankerække startet af Gregory Corso en mulig kæde
som enhver kan tilsætte sit personlige bidrag
At være beat er en tilfældig indkodning som nu sprøjter ud i vilkårlige pletter på
papiret
At være beat er at være ingenting og være villig til at være hvad som helst sig selv
At være beat er at dreje udad uden på forhånd at ha bekymret sig om hvorhen det
kan gå
Natten kryber langsom hen imod mig
Natten kryber langsomt hen imod mig
Mine øjne blir et blafrende lys
Når DØDEN er manifesteret findes der et liv
Det er hvad det er Det kan aldrig være andet
Hvem ridser disse støvgange i kondenserede træer
Hvem kalder sig noget så idiotisk som Dan Turèll
Hvem flænser i sin egen personlige syge nat
Eksistens er opløselig i TID
TID ER KØD
et andet og hvidere kød
en anden og blidere død
Jeg véd ikke engang hvad det er jeg siger og jeg vil ikke vide det
Jeg kan ikke bruge det til noget
Hvad jeg siger er hvad jeg kan sige
Hvad jeg kan sige er hvad der er at sige
Jeg reproducerer ustandseligt øjnene og hænderne
Mine drømme er én drøm den er uendelig og ikke materiel
Den ruller frem af den lange filmstrimmel min krop afsætter i landskaberne
Det er en konstant flydende slim
Den er smuk hvis jeg vil ha det
Det er nat og alting er Sort Glas
og skygger dør i glemte eksplosioner
imellem alle celler er svimlende døre
alt hvad hér er er INTET
dirrende i en rytmisk pisk
så høj af ingenting
langt ud over alting
ingen steder hen
stivnende bevægelser aftegnet i karmavægge
Jeg gentar mig selv
som alt andet gentar sig selv
identiske processer i endeløse løb
sommerfugl fyrretræ kattekilling rødspætte mig
Og alting som altid
simpelt til det usynlige
Hvem spærrer inde Hvem spærres inde
Hvem dør Hvem stryger profitten
Og hvorfor har svinene
altid Magten
Ikke i dette hus, men over det
“hen over de Sårede Galakser”?
Jeg holder op
Intet holder op
Alting fortsætter
Intet fortsætter
Trækker sig gennem dybe blege furer
Over grænser af usynlige tomrum
Alting producerer alting
i en vedvarende strøm
Der er ét kredsløb og kun ét
Karma vrider sine trætte billeder igennem sten
Identiteter og betydninger smelter
tværs over kroppe af kødglas
TIDENS bulnende indvolde i knuste byer
Og blodet der vender sig i årerne
veje: ansigterne: rum
i et flimrende element
og INTET
så lysende klart og smukt
i sort luft
Hørbylunde, 18.2.
Og præsten i Vangede
Og præsten i Vangede
i min barndom i halvtredserne
han kørte til kirke på knallert
og det vakte betydelig opsigt
Hver gang han skulle til kirken
spruttede han én kilometer frem ad Vangedevej hjemmefra
med tyve kilometers fart i timen meget omhyggelig og agtpågivende
og utrolig hensynsfuld i sin kørsel
og med stadige hilsener til alle sider
Præsten i Vangede
i min barndom i halvtredserne
var en høj tynd altid alvorlig mand
der så ud som bar han alverdens skyld på sine skuldre
eller som han havde påtaget sig skylden for al menneskelig synd
eller skuet ned i de dybeste sjælelige afgrunde
Hans kone var altid syg
og deres søn som jeg gik i klasse med
var meget flittigt og seriøs allerede i underskolen
og fortsatte vist sådan hele vejen igennem
Og præsten i Vangede
i min barndom i halvtredserne
afslog at blive sogenpræst
da turen kom til ham
fordi han så skulle flytte fra sin tilbagetrukne villa
på en stille vej i ly af Nymosen
til den direkte ud til fortovet placerede præstegård ved Vangede Kirke
en præstegård der lå midt på Bygaden og var almindeligt overbegloet
og som tidligere havde fungeret som posthus
Vangede er et kvarter i Gentofte
Dengang var det dét sted i Gentofte
hvor lossepladsen og sindsygeanstalten
og husvildebarakkerne lå
hvor de to-værelses i kommunen samledes væg ved væg
og hvor de nye middelklasserækkehuse
så småt begyndte at skyde op
Det var det sted hvor der var sprittere slagsmål automatbræk
og motorcykelbander og temmelig vilde lørdag aftener
og en kort overgang et værtshus der måtte lukke
og en uforholdsmæssig stor del af kriminaliteten i Gentofte
Det var et sted hvis beboere var kommet fra Byen
hvis beboere var flyttede fra Nørrebro og Vesterbro
og aldrig nogen sinde blev Gentofte-borgere
Vangede var Gentoftes Harlem naturligvis et velfærds-Harlem
og kommunens dårligste skattedistrikt
indtil de begyndte at lægge fabrikkerne der i hvert fald
og det eneste valgsted i kommunen
hvor kommunisterne fik stemmer af betydning
Vangede var skyggen
mellem Gentofte og det begyndende forstads-København
Vangede Bygade og Vangedevej
Vangedes to centrale trakfikårer
førte og fører fra Lyngbyvejen til Søborg Hovedgade
i en nu ændret bane
og Vangede er området
der afgrænses af disse veje
Når Gud og Gokke mødes
Når Gud og Gokke mødes
er det regnvejr
PLanløsheden er åbenlys
over det hele: Uvidenheden
er så Universel som kun ligegyldigheden. Hvad
ellers? Hvor lang tid tager ikke
blot én erkendelse? Seks timer
for en laks? Fem år
for et penselstrøg? Ti procent for at sælge, fem
for at regnskabsføre salget
af det perfekte penselstrøg? Uvidenhed
er fællesskab, varme. Enhver viden
er alienerende, endda aggressiv
i sin virkning. Jeg hader dig. Du véd noget
jeg ikke véd, og endnu værre: Du har gjort mig
klar over det. Jeg véd det nu
hundrede procent, men jeg tager kun ti
for at indrømme det. Kun ti, og så gerne
et par oveni. Bladene falder, og maleren
finder netop dét farvespil
dét efterår på dén egn. Sådan
bliver det ved.
Når Gud og Gokke mødes
er det regnvejr. Regnen siler
som i malerier fra netop dén periode
hvor regnen silede netop sådan: kun frem procent
ultramarin og en anelse gråtoning bag. Udelukkende
et spørgsmål om håndværk, viden.
Og alligevel
har Gud og Gokke ikke mødt hinanden,
ikke for alvor. Casablanca ville være
et godt sted, måske. Måske. Men heller ikke dét
er det samme mere. Enhver trompet bærer sin lyd
både rust og spyt.
Del dit favorit-digt med andre
Bidrag med det her - så kan andre brugere også få glæde af det!
Skriv det i kommentarfeltet og del evt. også på Facebook